Hverdagen.. Mest af alt holder jeg af hverdagen...

Jeg lægger hårdt ud med Dan Turell på denne smukke mandag efter sommerferien.

Mine to store børn er startet i henholdsvis 1. og 3. klasse i dag.. Det er altså stort!
Vi har haft en skøn sommer, som mest er blevet tilbragt herhjemme, med undtagelse af en uge i Sverige. Jeg kan godt lide at have ferie, men mest af alt holder jeg af hverdagen.

Nu hvor skolen er startet i dag, er det med at få de gode vaner på banen igen. Jeg har et par retningslinier/rutiner, som jeg gerne vil holde mig nogenlunde til, så hverdagen ikke stikker af. Sidst på skoleåret var vi ret pressede hjemme hos mig, tidsmæssigt. Der blev sprunget let henover lektier og rutiner, og vi kom mega bagud med alt muligt. 

I sommerferien er børnenes kammerater ude og rejse på skift, fritidsaktiviteterne sat på pause og dagene tager vi som de kommer. Det kan også noget! Men nu kører vi altså på med madpakker, lektier og de gode rutiner igen! Måske kommer madpakkerne ikke til at se præcis sådan her ud, men pæne er de til inspiration:


Her får du et bud på de gode rutiner, som jeg godt kan lide at benytte mig af (som udgangspunkt, vel at mærke!)

  • Søndag er Store Bagedag. Vi bager mellem 2 og 4 forskellige ting (grove boller, pizzasnegle, pølsehorn, pirogger, gulerodsmuffins osv), og fryser halvdelen ned. Så er der en lækker ting til hele ugen, som man kan bruge til 10'er mad, eller snack om eftermiddagen. Apropos madpakker, lægger jeg også nogle gange en serviet i madpakken, med en lille besked skrevet på... "Jeg elsker dig", "God dag", "Jeg elsker min mor", "Min mor er mega swag" eller noget i den stil. Nogle gange har de vist seddelen til vennerne (fx. den med, at jeg selv synes jeg er swag), og så fik de en syg griner over den kiksede mor.
  • Lektie-rutine! Vi har en koge-ø i køkkenet, med 2 barstole. Den der laver mad, sætter børnene (eller barnet) på barstolen, og laver lektier imens. Så er der ikke så langt, hvis børnene har spørgsmål, og lektierne er klaret inden aftensmaden. Børnene skal også læse 20 minutter hver dag, og det kan for eksempel også være her. 
  • Legeaftaler! Kommer du også ned på Fritten og henter hver dag, for så at bliver overfaldet i døren med "KAN JEG LEGE???????". Man er verdens dummeste mor, når man siger nej... Men det, der er rigtigt for mine børn er at have max 2 legeaftaler om ugen. Resten af dagene skal de med hjem, kigge ind i væggen, lave lektier, se en film, til fritidsaktiviteter, fise rundt i haven eller hjælpe med at lave mad. Jeg synes det er så dejligt, når vi spiser aftensmad, at vi kan få snakket med børnene om deres skoledag, eventuelle konflikter, og hvad der nu ellers lige fylder i deres små, trætte hjerner. Legeaftaler er skønne, og helt vildt vigtige for børnenes sociale liv, men det er også min opgave som mor, at skabe en base for mine børn i deres hjem, hvor de kun skal forholde sig til os og dem selv - det tror jeg ikke, at de selv kan mærke hvornår de har behov for. 
  • Sengetider og Børnemeditation! Som udgangspunkt kommer mine børn altid i seng kl. 20. Men en eller to gange om ugen (alt efter overskud og evt. vejret), kommer de altså ned i seng allerede kl. 19. De skal dog ikke sove på det tidspunkt, men enten læser vi en helt vildt lang godnathistorie (istedet for en kort), eller også sætter jeg en CD på (oh yes, vi har stadig en CD afspiller på børnenes værelse) med børnemeditation (Carsten Sommerskov er rigtig god til børn mellem 3-5), og så får børnene massage. Det er helt vildt, så stor en forskel det gør for dem. Når de er rastløse, har krudt i benene, er lidt moody og kan ikke finde ud af hvorfor, så masserer jeg dem i søvn. Der er et eller andet med fysisk kontakt (man stimulerer vel nogle nervebaner af en art) der gør, at de finder ro. Min datter er taktilsensitiv, og når hun begynder at blive hysterisk over, at strømperne skærer i fødderne, mærket krasser i nakken eller hvad det kan være, så ved jeg, at det er tid til massage. Min søn er almindeligt sensitiv og opfanger alle følelser, så når han bliver grådlabil, bekymret og ængstelig ved jeg, at det er tid til meditation og massage. Det er FANTASTISK, og meget magisk! De to store sover i dobbeltseng, og har gjort det siden de var 3 og 5, så det gør det jo nemmere, når man sådan har dem samlet.. 
*Et lille tip til børnemeditationen - der findes MASSER af apps med børnemeditation! Rikke Christensen har lavet en app til børn fra 6-7 år, der hedder Mediatoner for Børn (niveau 1 og 2), og er lavet til børn der har svært ved at falde i søvn eller falde til ro. Der er både meditationshistorier, men også en decideret "godnat"-meditation... Kæmpe anbefaling herfra! Har man mørklægningsgardiner (eller når det bliver vinter) er det også helt magisk at tage et stearinlys med ind på værelset, og høre børnemeditation.

Det var lidt om mine holdepunkter i hverdagen.... 

Har du nogle gode holdepunkter?? Så vil jeg rigtig gerne høre dem.. 

God hverdag!

Kommentarer

Populære opslag