Mine magiske forældre

Jo mere jeg skriver på min magiske blog, jo mere har jeg tænkt over, hvor min fascination af magi og eventyr stammer fra... Der er ingen tvivl - den kommer fra min mor og far.

Da jeg var omkring 12 år, skulle jeg have nyt værelse. Min mor spurgte mig, om jeg ville have et slags "tema"? Mine veninders værelser var dækket med fan-plakater og andet teenage-gejl, og jeg tror, min mor regnede med, at jeg ville have noget lignende. Men selvfølgelig ikke (så ville det være en rigtig dårlig historie!). Jeg ville have et "Eventyr-værelse". Min mor tænkte lidt over det, og lavede derefter en collage med eventyrbilleder, og skrev et brev hvor der stod, at det kunne være starten. Mit teenage-eventyr-værelse var fyldt med blomsterkæder, lyskæder, kitch-ting, kelim puder og collager..... Er hun ikke fantastisk?


Der er ingen tvivl om, at jeg var mine forældres værste mareridt som teenager. Jeg har to brødre, som er lidt mere rolige (de er gutter!), så det var rigtig tydeligt, hvor fuldstændig hysterisk urimelig jeg var (undskyld for det, i øvrigt!). Men det er som om, at jo ældre jeg bliver, jo tættere kommer jeg på mine forældre.

Jeg tænker på min barndom som magisk, fordi de gjorde den magisk. De var nærværende, kærlige, kreative, sjove, initiativrige og modige. De tog mine brødre og jeg med på rejser til Afrika, Phillipinerne og USA, da vi var ret små - det var magisk...

Nu er jeg så heldig, at jeg bor meget tæt på mine forældre igen, efter at have boet 10 år i København. Og mine børn, og mine brødres børn, er så heldige, at de har verdens bedste Bedster! Og jeg mener - VERDENS BEDSTE! Hvorfor er de det? Lad mig give nogle magiske eksempler:

  • I mine forældres hus er der tripp trapp stole, weekendsenge, bleer, badebassiner og telte i haven, legetøj, ekstra hagesmækker, sutter, body'er - you name it (or forget it), they've got it!
  • De spørger i ny og næ, om de må låne et af deres børnebørn til en overnatning, bare for hyggens skyld
  • De kommer forbi med hygge-gaver, når børnene er syge
  • På en varm sommerdag tager de deres børnebørn med på havnen til en is
  • Juleaften arrangerer de Nisseskole for deres børnebørn, mens vi venter på julemanden
  • Til voksen-fødselsdage sørger de for, at der er børnelege i form af fx. "Den store Slikdoms Prøve" (det var en masse fysiske øvelser, langspring, løb, kast som børnene skulle udføre, og så kunne de vinde slik)
Og jeg kunne blive ved...... Er det ikke fantastisk?!?!

Jeg sætter afsindig meget pris på mine forældre, ikke kun fordi de er de mest omsorgsfulde, betænksomme bedsteforældre for mine børn, men også fordi, de er de mest omsorgsfulde, betænksomme forældre, man kan tænke sig. Hvis jeg har det svært, eller der er en situation, jeg har svært ved at løse, kan jeg stadig køre ned til mine forældre om aftenen, få en kop the og en snak, og få lov at være lille. Det er da magisk....


Min mor & min mellemste datter på sommerferie i Frankrig 2011


Bedstefar under angreb i poolen

Min yngste datter med sin mormor & Gudmor

Drengene på restaurant med Bedstefar

Airboating i Everglades, Florida 2014






Kommentarer

Populære opslag