Tips til sukkerfri fødselsdag...

….altså i børnehaven…

Derhjemme? Not so much :)

Vi fik holdt en fin brunch for Nova. Vi lavede bl.a. små æggemuffins i cupcakeforme, med skinke som bund! Virkelig nemt og et kæmpe hit. Det er bare ikke lækkert med et kæmpe bjerg af røræg, så det her er altså et top fedt alternativ! Billedet er fundet på Pinterest:


Vi lavede også en tog-kage! Helt almindelig bradepandekage (chokolade), som vi skar ud i firkanter. På toppen lidt glasur med flormelis, kakao og kokos - pyntet med frysetørrede hindbær (på tilbud i Fakta lige nu) og slik… "Vognene" er forbundet med lakridssnørrebånd. Stort hit for en lille fis på 2 år, der godt kan sige "Fut fuuuut" meget højt! 
Ud over det bagte vi boller og købte en masse ost & pølse. Og til sidst en barbie-kage (hun ser rigtig meget barbie på Netflix!). Formen er en jeg købte engang i en kagebutik, sammen med den Barbie på en pind. Vi plejer at rulle fondant over, men det kunne vi ikke nå at købe, så det blev marcipan med rød frugtfarve. Nova var ligeglad - hun synes, den var flot!




Klik på billederne for at gøre dem større!

Og så lige en sidebemærkning til chokolade-tog-kagen! Jeg lavede den om eftermiddagen, dagen før brunch'en. I kogebogen er der en opskrift til højre på en lys kage, og til venstre på en mørk kage. Vi skulle til middag hos nogle venner straks efter jeg havde bagt den færdig, og jeg havde lige hentet børnene, og det var fredag og jeg var træt - tror du så ikke, at jeg totalt blander de to opskrifter sammen? Lidt fra den ene og lidt fra den anden.. Haha - jeg lavede en Rachel! Ikke helt, for der var ikke Shepards Pie på den anden side - den smagte fint, og måske lidt mere af smør, sukker og æg end normalt. Haha! 

Nå, nu kommer den sukkerfri del:

Hun skulle jo dele noget ud i vuggestuen… Så jeg købte en (totalt overpriced) vandmelon på nemlig.com, skar den i skiver og stak den ud med sådan en hjerteform fra julekagerne. Aftenen før hun skulle dele ud satte jeg de små hjerter på et grillspyd og puttede dem i fryseren. Så var det nærmest som at spise is.. Havde det været derhjemme, havde jeg nok drysset med sukker ;-)

Her er lidt andet inspiration fra Pinterest til sukkerfri fødselsdagsmad:





Kommentarer

Populære opslag