Noget om dårlige vaner og "Lortelisten"

Det er jo vinterferie! 

Ihvertfald for nogen… Min mand og jeg arbejder, og børnene er på henholdsvis Frit og i vuggestue. Det kan nu også noget for dem - de sidste par dage har jeg hentet et par glade børn, der ikke har været helt balret fordi de har været sammen med 200 børn på en gang. Der er jo ikke så mange børn på Fritten, så de bliver malet i hovedet, hører musik, drikker varm kakao og går tur til stranden. 

Jeg har nu alligevel haft lidt dårlig samvittighed overfor de små, for selvom der er ferie-stemning på Fritten, er der altså ikke ferie-stemning på mit arbejde. Jeg har rigtig travlt (hvilket er langt bedre end at sidde og kede sig!), så jeg er ligeså balret når jeg kommer hjem, som jeg plejer. Og dagene går så stærkt!




I øjeblikket prøver jeg at lave lidt helikoptersyn på mit liv. Lige hæve mig op over hamsterhjulet og prøve at zoome ind på de steder i mit liv, der napser min energi og dermed mit overskud. Kender du ikke det, at hvis man har flere punkter i sit liv, som man egentlig godt kunne tænke sig at lave om, og som faktisk bare handler om, at det er blevet en dårlig vane, men du kan ikke finde ud af at lave det om?

Én ting af gangen… I mit helikopterklarsyn kunne jeg ret hurtigt pege på, hvad jeg ikke var helt tilfreds med. Og så må man lave en såkaldt Lorteliste (oh yes - jeg ELSKER lister) over, hvad der i rækkefølge går dig mest på, og så lave det om - én ting af gangen… Det er ligegyldigt hvor mange dage eller uger det tager at komme igennem listen, det vigtige er at man kommer i gang!

Eksempel på min Lorteliste:

1. Ulvetimen! Vi er allesammen trætte når vi kommer hjem, og børnene går efterhånden direkte ind og finder en iPad, mens jeg stiller en skål med kiks på sofabordet, lægger mig ned og stener Jamie Oliver på Puls.. 
Løsning: Det skal der ved Gud også være plads til! Men det var blevet en dårlig vane, og det var HVER dag! Jeg satte ungerne ned, stak dem en undskyldning og gav dem 3 valgmuligheder. Vil i bage boller, lave puslespil eller tegne SAMMEN med mig?

2. Læse med børnene + lektier. De skal læse selv hver dag i 20 min. Det har vi været virkelig dårlige til. Når de/vi kommer hjem er de for trætte, og når vi har spist er de for trætte. "Okay, vi springer over i dag" (igeeen - og hej, dårlig samvittighed). Mine børn er rigtig gode til at læse, og det har vi brugt som sovepude. ("De kan jo godt.."). Men det er sindssygt vigtigt at holde det ved lige, udfordre dem og lære dem, hvor fantastisk det er at leve sig ind i en historie, som man selv kan bestemme hvornår man vil læse - fordi man selv kan!
Løsning: Sæt det i system! Det er det eneste, der virker for mig. Systemer = gode vaner. Ligeså snart vi kommer hjem, sætter man sig i køkkenet med det ene barn og læser, mens de to andre leger eller ser iPad. Når den ene er færdig, kommer den anden ud i køkkenet. Så er der gået 3 kvarter, og så skal man alligevel i gang med at lave mad - er der nogen, der vil hjælpe med at skære grøntsager? 

3. Den der skide træthed! Jeg går for sent i seng, bliver vækket for meget om natten, drikker for meget kaffe og for lidt vand.
Løsning: Den er vist lige til højrebenet…

Og sådan kunne jeg blive ved med putning, træning, oprydning, spise ordentligt osv osv osv. Der var så mange ting på min "lorteliste", at jeg gav op på forhånd i laaang tid. Men jeg er jo ikke typen, der finder mig i ikke at være tilfreds. Så nu er jeg begyndt at tage hul på listen ligeså stille… Og det der er så ekstra tumpet er, at man ved jo godt, at ligeså snart man bare gør én ting anderledes og bedre end i går får man det godt med det samme, hvilket genererer overskud til at tage hul på næste punkt osv. Det svære er at tage hul på listen, hive sig selv op og komme i gang… 

Anyways - jeg har et lille Pinterest tip i ærmet til Ulvetimen, som var øverst på min Lorteliste. Noget ganske simpelt, men alligevel sjovt.. 

Man tager 4 glas (eller gennemsigtige vaser), og sætter en hvid blomst i hver. Så hælder man forskellig frugtfarve i hvert glas, og lader dem stå…. Og ser hvad der sker ;-) Man kan også nøjes med at købe en buket hvide tulipaner, sætte dem i en vase med frugtfarve, og se hvad der sker. Børnene vil elske selv at få lov til at hælde vand og frugtfarve i vaserne, og det hele tager måske et kvarter.. Men man har skabt lidt magi på en ellers kedelig eftermiddag, og blomsterne står så fint i mange dage og skifter farve.. 





Kommentarer

Populære opslag