Noget om (ikke) at afbryde….

"To sekunder… Du afbryder"
"Lad mig lige tale færdig, du afbryder"
"Hey! Du kan ikke bare afbryde, du må lige vente, til jeg er færdig med at tale!"

Lyder det bekendt?

Sådan siger jeg ihvertfald ofte til mine børn… Det kan drive en til vanvid, når ens barn afbryder. Og det kan ærlig talt også være lidt pinligt, hvis de så bliver ved… Det er da uopdragent! Børn beskriver det ofte med; "Min mund er en vulkan! Jeg kan ikke styre det!" Og det er nok rigtigt… 



Men, der er altså måder, hvorpå man kan lære sine børn at dæmpe vulkanudbruddet, om man vil…

Forleden faldt jeg over en artikel om børn, der afbryder, og et simpelt genialt trick, der kan få dem til at stoppe! Jeg glæder mig helt vildt til at afprøve det! Både fordi, det er vildt irriterende for den voksne at blive afbrudt, men det er dælme da også irriterende for barnet, ikke at blive hørt inden de glemmer hvad de ville sige?


Nå, her kommer det magiske trick:

Lær dine børn, at når de gerne vil sige noget til dig mens du taler med andre, eller taler i telefon, skal de placere deres hånd på dit håndled, arm eller ben. Du skal så lægge din hånd ovenpå barnets hånd, for at anerkende, at du har lagt mærke til, at de gerne vil sige noget, og at du lytter, når du har sagt din sætning færdig! Er det ikke smart?


Der skal nok noget øvelse til, inden det er naturligt for barnet. Hvis de glemmer det, kan man starte med at lægge sin hånd tæt ved deres mund, og derefter tage deres hånd og lægge på dit håndled/arm/ben. Og så skal man holde fast! Ikke stoppe sin talestrøm for at sige; "Hov, kan du ikke huske hvad vi aftalte…"Sig din sætning færdig, læg din hånd på barnets hånd, og tal om det igen, når du er færdig med at tale. Det er så enkelt, og vildt genialt, synes jeg. Barnet lærer at respektere andres samtaler (det må være en ret god egenskab at have fået ind som barn! Jeg kan da komme i tanke om et par voksne, der ihvertfald ikke har lært det endnu ;-)), men føler også, at det nok skal blive deres tur til at blive hørt.

Vil du prøve det med dine børn?

Kommentarer

Populære opslag