Hverdagsmagi.... Et fint oxymoron..

Det er ikke så ofte, at man siger "hverdag" og "magi" i samme sætning, og da slet ikke i samme ord - og der synes jeg alligevel, at jeg har lavet et fint oxymoron. 

Dan Túrell fortalte os engang, at vi skulle elske hverdagen, og det er da også at sætte barren højt. I perioder kan det være svært at se det magiske i hverdagen - især hvis vi er trætte af vores job, eller det regner og er mørkt og koldt.. det er sidst på måneden.. vi har haft et dumt skænderi med nogen, vi holder af.. Forklaringer kan der være masser af. 

Men handler det egentlig ikke om, hvordan vi vælger at se på tingene? Tænk, at vi har den magt! At vi selv kan vælge, hvordan vi vil se på tingene, altså. Det regner, og det er mørkt og koldt - ja, men er det ikke hyggeligt med regnen, når vi er indenfor? Og er stearinlys og lyskæder ikke dét smukkere, når det er mørkt og koldt udenfor? Smager den varme kakao ikke bedre? 

Som Hella Joof siger i sin bog, Papmaché-reglen; "glimmer på, og op på den mentale kaminhylde!"

Jeg er selvstændig, jeg er mor til tre, kone til én, søster til to, datter, veninde, og sådan kunne jeg blive ved. Jeg har ikke svært ved at fylde mine dage ud, og tiden spurter afsted, så jeg kan have svært ved at følge med i perioder. Lige netop DERFOR, er hverdagsmagi så fuldstændig altafgørende for min mentale tilstand! 



Livet må for filan ikke bare gå derudaf uden, at jeg har nydt det imens! Og grinet en masse! Og dyppet alt i glimmer! Også børnene.. Du får lige lidt eksempler på, hvordan jeg få sneget magi ind i min hverdag.... magi, der virker for mig... gør mig glad... og smitter af (forhåbentlig) på mine omgivelser.. Og så ville jeg elske at høre, hvad der er hverdagsmagi for dig! 

  • Jeg elsker at læse godnathistorier for mine børn - og tilsætter hverdagsmagi ved at tage stearinlys med ind på natbordet. 
  • Jeg elsker at fylde spisebordet med kreating sammen med børnene, uden at have en bagkant. Og jeg tilsætter hverdagsmagi ved at lade andre om at udtænke og levere kreaprojektet til mig
  • Jeg elsker at hente mine børn om eftermiddagen, og gå sindssygt langsomt hjem. Og jeg tilsætter hverdagsmagi ved at fylde mine lommer med chokolademønter.. på en mandag. 
  • Jeg elsker at spise aftensmad med min familie, og høre om deres dag... Og jeg tilsætter hverdagsmagi ved at tænde lyskæder og stearinlys, og slukke alles mobiler.
  • Jeg elsker, når mine børn leger en god leg... Og taber en hel bøtte med glimmer på stuegulvet.. Jeg tilføjer hverdagsmagi ved at lade glimmeret ligge på gulvet.. i mange dage... 
  • Jeg elsker de øjeblikke, hvor mine børn får forklaret mig noget fra deres synspunkt, som er så lige til, uskyldigt og lidt naivt, at jeg faktisk godt forstår det. Jeg tilsætter hverdagsmagi ved at se situationen på samme måde, uden at tænke videre over hvad konsekvensen er, eller hvad forudsætningen var. 
  • Jeg elsker, at mine børn er en konstant reminder om 3 meget vigtige ting, som voksne ofte glemmer; 1. Vær altid nysgerrig! 2. Vær glad, uden nogen speciel grund. 3. Kæmp ihærdigt for det, du brænder for! Jeg tilsætter hverdagsmagi ved at efterligne deres tankegang, så ofte jeg kan - også når jeg laver løwpostejsmadder. 
Hverdagsmagi koster ikke (nødvendigvis) penge... Det koster tid og nærvær... Det kræver ikke perfekte projekter eller et perfekt hjem - findes det overhovedet? 

Det mest magiske ved børn er, at de så absolut ingen forventning har (eller begreb om) den "perfekte" verden, som vi voksne i øvrigt helt selv stiller op. Hvad der er perfekt for mig, er jo ikke perfekt for dig.. Perfekt for mig, er de magiske øjeblikke, hvor mine børn flækker af grin sammen, hvor vi spiser god mad og taler sammen, hvor vi kommer ud fra børnehaven om vinteren og stopper op fordi himlen er lyserød og blå, og lyset udenfor er helt anderledes. Perfekt, i min verden, har intet med rod, kager, Instagram eller image at gøre. Perfekt for mig er en følelse jeg får, når hverdagsmagien rammer mig lige i glimmerkuglen. 

I år (2016) har min lille familie og jeg lavet et julebillede, som er lidt et oprør og meget en parodi på det "perfekte", som jo for høwlan ikke skal defineres af SoMe. Jeg havde købt amerikanske "ugly christmas sweaters" i bedste Bridget Jones-stil... Jeg elsker det her billede! Mor, far og børn... Det perfekte billede på en kernefamilie. Men husk nu, at man ikke kan se opvasken i køkkenet, rodet i hjørnerne, de 1.300 ulæste mails, lektierne der ikke er blevet lavet, madpakken der kommer til at indeholde muggent rugbrød eller de hvideste krydderboller, du kan tænke dig, fordi de voksne ikke orkede at gå i Netto kl. 21.. Man kan heller ikke fornemme skænderiet fra i morges, eller se hvor dybe de sorte rander under mors øjne er, fordi børnene vækkede hende på skift mellem kl. 01 og kl. 04. 

Med ønsket om at sætte forventningerne ned, nyde hinanden, tænde lidt flere lyskæder og finde din egen hverdagsmagi!

Happy Holidays from the Hannemann Sanders


Kommentarer

Populære opslag